Sananen erilaisten vammaispalveluiden kilpailutuksesta
Heinäkuun 2. Päivä Suomi pelasi koripallon EM-karsintattelun Islantia vastaan. Minun oli tarkoitus mennä seuraamaan tuota ottelua Hartwall Areemalle Helsinkiin työporukalla. Olin ostanut junaliput jo viikkoja aikaisemmin. Taksilaki uudistui 1.7.2018. Tämä uudistus toi mukanaan uuden tilausjärjestelmän, jonka käyttöön otossa on ollut järkälemäisiä ongelmia. Muun muassa asiakkaiden puhelut eivät ole menneet läpi ja kuljettajat kantamaan mukanaan kolmea matkapuhelinta. Yhtä omaa, yhtä josta he tilaavat ja johon vastaanottavat eri järjestelmistä tulevia tilauksia. Vaikka ongelnat loistavat kilometrien päähän on kuljettajia erikseen kielletty puhumasta asiasta..
Kävin aikaisemmin tuona samana päivänä fysioterapiassa. Koska Fysioterapia on Kelan korvaamaa kuntoutusta Kela korvaa myös siihen liittyvät matkat. Kelan korvaamiin matkoihin käytössäni on tuttutaksi oikeus eli voin tilata matkat yhden ja saman taksin kautta. Kela-kyydit ja ns. Sote-kyydit tilataan eri numeroista. Uudistuksen jälkeen olin jo etukäteen kuullut, että tilauksien tekemisessä ja vastaanottamisessa on suuria vaikeuksa. Koska Tämä ilta oli itselleni tärkeä ja luotin hyvin tuntemaani ja kuljetukset luotettavasti ja 100% varmasti hoitavaan taksiyrittäjään hoidin tilauksen suoraan tämän kuljettajan kautta. Tilaus tehtiin 12.40 ja 14.06 välisenä aikana, jolloin itse olin todistettavasti jumpalla. Kun olimme palaamassa kotiin, kuljettaja kertoi, että tilaus on soitettu, mutta se on mennyt yleiseen jakoon eikä tilauksen tehnyt taksiyrittäjä voinut ajaa kyseistä tilausta. Normi setti. Näin käy välillä, sillä enhän omaa tuttutaksioikeutta. Tässä vaiheessa minulla oli täysi luotto, että ehtisin junaan johon minulla oli liput.
Pääsin kotiin, jossa söin hieman myöhäisen lounaan ilomielin sillä tulisinhan iltapäivästä matkustamaan vielä katsomaan huippu koripalloviihdettä yäpötäyteen Hartwall areenaan. Kentällä tultaisiin näkemään suuresti arvostama suomalainen koripallo tähdistö. Kokemuksena tuo ottelu olisi korvaamaton. Työnantajani oli saanut otteluliput käsittääkseni yhteistyökumppaninsa kautta.
Syötyäni vaihdoin päälle eniten arvostamani pelaajan Lauri Markkasen pelipaidan. Markkasta ei tulevan kauden jälkeen tuskin tullaan enää näkemään suomen kamaralla edes maajoukkue tehtävissä. Jo tulokaskausi näytti lupaavalta. Kello lähestyi kolmea. Siirryin talomme ala aulaan odottamaan pian tulevaa taksia. Fiilis oli nousussa. Tulisinhan pian näkemään huippu korisya j vielä paikan päältä aivan parhailta paikoilta. Tätä ei pyörätuolissa istuva tulisi aivan päivittäin näkemään.
Kello 15:20 aloin jo hieman huolestua. Koska tuo tuttu taksari tiesi että junani lähtisi 16.04. Hieman jännitti tulisiko tuo vieras auto ajallaan ja olisiko kyseessä joku yhdistelykyyti, jossa joku iäkäs rouva saatettaisiin Haka-Apteekkiin Hervannasta, miltei kauppakeskus Duon takapihasta. Vitutus jo hieman valmiiksi nousi. Ei siksi, että tämän rouvan olisi toki päästävä asioilleen, mutta tähän yhdistelyyn kuluisi aivan älyttömästi aikaa, eikä yhdistely toisi kenellekään säästöä pennin latia. Kaiken lisäksi tuosta ei olisi innoissaan kukaan. Ei kuljettajat eikä asiakkaat. Sitä ei kyettäisi perustelemaan edes luontoarvoin.
Kello 15.30 tutun taksifirman auto kaarsi pihaan toimittaen naapurini Kotiin. Kuskin kanssa ihmeteltiin yhdessä, miksei luvattua kyytiä ollut tullut minua hakemaan. Samalla todettiin, että tarvitavalle kyydille olisi jo kiire. Hervannasta ajaa Rautatieasemalle noin 20 minuuttia. Soitin vielä toiselle kuljettajalle, joka koordinoi kyseisen taksiyhtiön kuljetuksia, että sopimamme tilaus olisi varmasti mennyt perille ja että auto olisi tulossa. Kyseinen koordinaattori itsekin ihmetteli miksei minua vielä ollut haettu. Kaiken piti olla kunnossa. Minulla oli vieläkin 100% luotto tähän kuljetusyhtiöön. Olihan se koko Tampereen seudun vanhin invataksipalveluita välittävä yhtiö, eikä se aivan turhaan toiminut muun muassa erään kuntoutus laitoksen kuljetus palveluita tekevänä yhtiönä. Kyseiset kuljetukset hoituivat niin, että autot olivat yleensä ennemmin ajoissa kuin myöhässä.
Aikoinani koitin hakea sote-kyyteihin tuttutaksi oikeutta samoilla lääkärin ja fysioterapeutin lausunnoin, jolla Kela oli myöntnyt tuttutaksi oikeudet. Olin jo åitkään käyttänyt tuon saman taksiyrittäjän palveluita, sillä toisin kuin nämä teennäisesti luodut erillaiset julkiset tilausjärjestelmät, tämän taksiyhtiön suorat puhelin numerot vastasivat 24/7 periaatteella. Kyyti oli aina varma kun niin sovittiin. Olen ammatiltani äänimies. Olen toiminut erilaisten esiintyvien artistien kanssa . Julmimpia tapauksia oli eräs japanilainen HC-orkesteri , jonka mukana eräs kyseenalaista mainetta kantava, etäisesti moottoripyöräilyyn liitetty parrakkaiden setien kerho tuli äänimiehen seläntaakse varmistamaan, että noilla yakuzaan liitetyillä heimoveljillä on kaikki varmasti hyvin. Siinä sitten tuskanhiki ohimolla teet töitä ja toivot , ettei tule virheitä. Noissa tapauksissa ei kannata alkaa tarkistelemaan onko tuo kotelossa ollut mutka oikea vai ei. Virheistä on kannettava vastuu. Myös paljon seuraamassani urheilulajissa, koripallossa käsi nostetaan aina virheen merkiksi ja tehdystä virheestä kannetaan vastuu. Tietyissä tapauksissa se on tehtävä nyt eikä huomenna.
Vaan miten toimii tämä julkisin varoin toimiva Kuljetustenohjauskeskus ja Tuomi Logistiikka. Koska taksia ei kuulu ja kiire alkaa painamaan, päätän yrittää soittaa Kuohkeen itsekin. Vietän puhelimessa yli 45 minuuttia saamatta yhteyttä tähän keskukseen. Aina kun puhelu miltei 15 minuutin jonottamisen ja läpeensä ärsyttävän jomotusmusiikin kuuntelun jälkeen tuntuu yhdistyvän puhelu katkeaa ja linja tuuttaa varattua. Keskukseen ei saa yhteyttä. Tilauksia voi tehdä vain sähköpostilla tai tekstiviestein, mutta kuinka tämän tekstiviestipalvelun välityksellä kysytään tuleeko mulle taksi nyt vai joskus toiste? Sitä ei kerro kotiinlähetetty paperinippu eiä tämä läpeensä ärsyttävä ääninauha puhelinvastaajassa.
Vihdoin 16.15, 10 minuuttia junani lähdön jälkeen. pihaan kaaartaa taksi. Kuljettaja pahoittelee myöhästymistään silllä kyseessä on yhdistelykyyti. Selitän kuljettajalle tilanteen, että ei taida olla enää kiire. Juna meni jo. Kysyin, kuljettaisiko hän minut suoraan Hartwall Areenalle, johon olin matkustamassa. Kuljettaja oli suostuvainen, olihan virhe sekeästi tilauusta vastaanottaneessa kuljetustenohjauskeskuksessa. Koska kyydissä oli jo kaksi kotiinsa pääsyä odottavaa asiakasta, kuljettaja kertoi, että meidän oli kuljetettava heidät ensin moottoritien alkupäässä sijaitsevaan lähiöön. Vielä nyt näyttäisi hyvältä! Saattaisin sittenkin vielä ehtiä otteluun. Kiirettä tosin pitäisi.
Uuden taksilain ja erilaisten kilpailutussääntöjen myötä takseilla on käytössä kuusi erillaista taksaa joilla kyytejä ajetaan. Kun kuljetettavana on pyörätuolissa istuva matkustaja näistä taksoista on mahdollista valita neljä. Taksikyytini hinta koostuu ajetuista kilometreistä ja avustuslisistä. Avustuslisät peritään, vaikka itse avustustyö ei kohdistuisi taksinkuljettajaan. Periaatteessa kuljettaja saa siis palkkansa siitä, että hän kiinnittää tuolin matkustajineen auton rakenteisiin, kuljettaa asiakkaan haluttuun osoitteeseen ja avaa perillä oven. Koska yhteiskunnan tukemiin Kela- ja Sote-kyyteihin liittyy asiakkaan osuudeksi jäävä omavastuuosuus, laskutus mutkistuu vielä hieman. Hieman sekava ja byrokraattinen systeemi, eikö?
Koska nämä taksat uudistuivat 1.7.2018 uuden taksilain myötä ja koska matka kohdistuu ns. sote-alueen ulkopuolelle,, auton kuljettaja on epätietoinen millä taksalla tästä jatketaan ja koska hän ei ole auton omistaja vaan renki, oli hänen saatava varmuus siihen ketä maksaa viulut. Soitimme kuljetustenohjauskeskukseen, johon pääsimme läpi suorilta, sillä olihan käytössä kuljettajien käyttämä punainen puhelin ja heille tarkoitettu erillinen numero. Kello läheni tässä vaiheessa uhkaavasti lukuja 16:45. Puhelimessa oli ilmeisesti Tuomi logistiikan palveluesimies. Noin kymmenen minuuttia kestäneen puhelun aikana tämä päälimmäinen rahakirstun vartija keskittyi vain kiistämään, ettei mitään virhettä ollut tapahtunut ja olihan nyt löydettävä syyllinen. Tilanteen ollessa niin sanotusti päällä minua asiakkaana ei voisi vähempää kiinnostaa järjestelmässä olevan virheen etsiminen vaan kyytini perille pääsy. Koska maksajasta ei tullut selvyyttä kuljettaja kyyditsi minut takaisin Hervantaan, jossa televisiosta seuraten näin osan tuosta ottelusta. Samalla saattoi kumoutua tilkka erittäin kuivaa suomalaista vallkoviiniä. Olin täynnä pyhää vihaa ja puhdasta raivoa. Talomme henkilökunta on jälkeenpäin todennut, ettei ole nähnyt minua koskaan niin vihaisena jaettei siinä enää ihan hirveästi tehnyt mieli tulla kyselemään onko kaikki ihan kivasti. En suuttuessani ole agressiivinen, mutta ärräpäät saattavat sinkoilla..
käyn dialyysissä kolme kertaa viikossa, koska omat munuaiseni eivät toimi. Hemodialyysi on leikkisästi verrattu marato-juoksuun. Se vie tavan harrastajalta suunnilleen yhtä kauan ja arviolta yhtä paljon prosessim aikana tapahtuu aineenvaihdunnallisesti. Maratonia kolme kertaa viikossa. Hemodilyysin aikana verta kierrätetään keinomunuaisen läpi. Verta palaa ja poistuu elimistöstä noin 300ml/minuutti tahdilla. Näin neljän tunnin aikana keino munuaisen kautta virtaa 80 litraa verta. Näille käynneille on kaksi lopetustapaa. Onnistunut elinsiirto tai hauta. Leppoisaa touhua siis. Itse dialyysi ei satu, mutta usein sen jälkeen on kovasti väsynyt olo. Henkisesti on tuo lysti melko rasittavaa joten nuo melko harvoin tapahtuvat kodin ulkopuolelle suuntautuvat "vapaa-ajan" matkat nousevat arvoon arvaamattomaan.
Tiistaina 3.7.2018 oli taas dialyysipäivä. 6.50 kello soi. Ripeät aamutoimet, lääkkeet, vaatteet päälle jakkaralle nouse ja aamiainen klo 7.30 Kuppi kahvia ja pari ipää 7.40 pihassa odottaa taksi joka ajaa minut AYSin E-rakennuksen alaoville 8.00 kirjaudun sisään munuaissairaalan potilastietojärjestelmään. 8.20 minut liitetään dialyysikoneeseen Siinä pistosten aikana vaihdamme tutun dialyysihoitajan kanssa kuulumiset. Hän hieman ihmettelee kuika viileästi kykenen suhtautumaan tapahtuneeseen. Sisälläni kiehuu. Tosin viileyteen vaikuttaa osin se , että jokainen ylimääräinen liike muistuttaa, että suoniisi on hetki sitten pistetty kaksi neulaa. Hieman tämän jälkeen koitan soittaa Tuomi logistiikan palveluesimiehelle, saamatta tähän yhteyttä.
Kello on 8.50 Koitan soittaa henkilöliikenneinsinöörille. Selvitän hänelletapahtumien kulun. Tämä mies toteaa, ettei hän normaalisti yoimi asiakas palautteiden kanssa. Totean ykstuumaan, että joo-o, tulen kirjoittamaan tästä julkisuuteen. Voitte nyt keskuudessanne tehdä päätöksiä ja omilla toimillanne vaikuttaa missä valossa tuon asian julki. Kummasti vaikutti asian käsittelynopeuteen. Puhelu päättyy.
Noin puolta tuntia myöhemmin tämä insinööri soittaa takaisin. Asiani on otettu tarkempaan käsittelyyn.Tämä inssi on todella ymmärtänyt tilanteen vakavuuden ja ilmeisesti hänen ylläpitämäänsä järjestelmää tutkitaan nyt huolella. Puhelutiedot keskukseen kirjataan ylös. Pyrin parhaani mukaan kertomaan koska ja mistä numeroista on soitettu. Puhelu päättyy. Jokunen tovi myöhemmin myös palveluesimies soittaa. Kertaan vielä kerran tapahtumasarjan. Vituttaa oikein urakalla. Olen samalla kytkettynä dialyysikoneeseen. En epäile hetkeäkään etteikö kaikille siinä hoitohuoneessa käynyt selville, mitä edellisenä iltana on käynyt ja missä mahdollinen vika löytyisi. Kertasin palveluesimiehelle myös minulle kyydistä koituneet taloudelliset tappiot. Nainen lupaa jo nyt, että kaikki kulut, joista minulla on esittää kuitti, korvataan. Ongelmana on, että tuosta pelistä en kykene esittämään minkäänlaista kuittia. Olisihan se ollut yhteistyökumppanin tarjoama tapahtuma. Selvitän naiselle, kuinka minulta on hakemuksesta ja lääkärin lausunnoista huolimatta evätty oikeus tuttutaksiin, vaikka samoin perustein homma on Kelan osalta mennyt läpi. Jälkeenpäin olen miettinyt, että hakemukseni on hylätty, koska todistuksen kirjoittajana on neurologian ylilääkäri joka toimii yliopistollisen keskussairaalan ylilääkärinä, väitellyt mies by the way, eikä jonkun kunnallisen terveysaseman yleislääketieteen kandi. Heillä lienee vissi ero?
Puheluiden jälkeen dialyysihoitaja tulee mittaamaan verenpaineeni. Hieman koholla. Hassu homma. Palveluesimies palaa myöhemmin iltapäivällä asiaan. Puhelun aikana hän selventää tapahtumien kulun. Hän toivoo että kaikesta huolimatta olisin jatkossakin heidän asiakkaansa ja muuta koulunpenkillä palvelualojen ammattilaisille opetettua korulausetta. Kas kas. On hieman sama kuin Alkon myyjä pahoitttelissi Koskenkorvan katkeraa makua, mutta toivoisi asiakassuhteen jatkuvan. Noh jos Kossua haluaa, ei sitä Suonessa S-marketista saa. Sana pätee sote-matkoihin.
Hyvin on taas kirjoitettu tärkeästä asiasta!
VastaaPoistaErittäin hyvin kirjoitettu ja täyttä asiaa! Enpä ole minäkään koskaan nähnyt sinua niin vihaisena kun tuolloin olit. Satuin itse tulemaan samaan aikaan asuintalomme pihaan ja kuulin heti tuoreeltaan mitä oli tapahtunut. Olit kyllä todella syystäkin niin vihainen.
VastaaPoista